خانواده اجتماع کوچکى است که ابتداء با یک مرد و زن تشکیل مىشود، دو نفرى که بناست در تکامل معنوى و رشد مادى یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هریک کمبود دیگرى را در اوج محبّت و مودت جبران نمایند و چنانچه چیزى آنان را تهدید کرد و آرمانهاى فکرى و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند و جهت حیات و زندگى همیشگى خویش با آن مبارزه کنند و براى بقاى خویش برنامه ریزى نمایند و نسل خود را دوام بخشند. قرآن کریم این اصل اساسى را با واژگانى زیبا چنین بیان مىکند:
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِى ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»1؛ از نشانههاى خداست آن که آفرید براى شما همسرانى از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. هر آینه در این کار براى مردمى که بیندیشند نشانهها و عبرتهاست.
امام محمد باقر علیهالسلام از قول جدّش رسول اللّه صلىاللهعلیهوآلهوسلم نقل کرده که فرمود: ما بُنِىَ بَناءٌ فِى الاِسلامِ اَحَبُّ اِلى اللّهِ ـ عزّ وَ جَلّ ـ من التزویج2؛ هیچ بنائى در مکتب اسلام طرح ریزى نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوبتر از ازدواج باشد.»
اصول اساسى
سه اصل اساسى در تشکیل خانواده عبارتند از:
الف) عشق به همسردارى
علاقه و عشق به همسردارى از جمله امورى است که در فطرت انسانى نهفته است. این نیاز در موجودات زنده دیگر مشاهده مىگردد و در دوران کودکى به صورتى رقیق و کم رنگ جلوه مىکند؛ انسان هم از تنهایى رنج مىبرد و خود را در قالب عواطف به همنوع خود نزدیک مىنماید.
خداوند سبحان قبل از تشکیل خانواده، در میان زن و مرد مودّت و محبّتى ایجاد نمود که هرگز بدون آن آرامش نمىیابند و آنگاه که مرد و زنى براى امر مقدّس ازدواج به یکدیگر نزدیک مىشوند و مقدارى سخن مىگویند، گویا گمشدهاى را که سالیان سال در پى آن بودهاند، مىیابند و از یکدیگر به آسانى جدا نمىشوند.
مردى به محضر رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم رسید، عرض کرد: یا رسول اللّه! من از امر ازدواج به شگفت در آمدهام و تعجب مىکنم، زیرا مرد و زنى که هرگز یکدیگر را ندیدهاند و نمىشناسند، چون میان آنان پیمان و عقد ازدواج برقرار مىشود و بعد با یکدیگر به صحبت مىنشینند و یکدیگر را بیشتر درک مىنمایند، چنان دوستى و محبّتى برقرار مىگردد که از آن عظیمتر ممکن نیست؟!
رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند:
پایه ریزى امر ازدواج را خداوند سبحان در ذات بشر قرار داده به طورى که نیازمندى به آن را در درون خویش احساس مىکند.
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِى ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»1؛ از نشانههاى خداست آن که آفرید براى شما همسرانى از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. هر آینه در این کار براى مردمى که بیندیشند نشانهها و عبرتهاست.
امام محمد باقر علیهالسلام از قول جدّش رسول اللّه صلىاللهعلیهوآلهوسلم نقل کرده که فرمود: ما بُنِىَ بَناءٌ فِى الاِسلامِ اَحَبُّ اِلى اللّهِ ـ عزّ وَ جَلّ ـ من التزویج2؛ هیچ بنائى در مکتب اسلام طرح ریزى نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوبتر از ازدواج باشد.»
اصول اساسى
سه اصل اساسى در تشکیل خانواده عبارتند از:
الف) عشق به همسردارى
علاقه و عشق به همسردارى از جمله امورى است که در فطرت انسانى نهفته است. این نیاز در موجودات زنده دیگر مشاهده مىگردد و در دوران کودکى به صورتى رقیق و کم رنگ جلوه مىکند؛ انسان هم از تنهایى رنج مىبرد و خود را در قالب عواطف به همنوع خود نزدیک مىنماید.
خداوند سبحان قبل از تشکیل خانواده، در میان زن و مرد مودّت و محبّتى ایجاد نمود که هرگز بدون آن آرامش نمىیابند و آنگاه که مرد و زنى براى امر مقدّس ازدواج به یکدیگر نزدیک مىشوند و مقدارى سخن مىگویند، گویا گمشدهاى را که سالیان سال در پى آن بودهاند، مىیابند و از یکدیگر به آسانى جدا نمىشوند.
مردى به محضر رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم رسید، عرض کرد: یا رسول اللّه! من از امر ازدواج به شگفت در آمدهام و تعجب مىکنم، زیرا مرد و زنى که هرگز یکدیگر را ندیدهاند و نمىشناسند، چون میان آنان پیمان و عقد ازدواج برقرار مىشود و بعد با یکدیگر به صحبت مىنشینند و یکدیگر را بیشتر درک مىنمایند، چنان دوستى و محبّتى برقرار مىگردد که از آن عظیمتر ممکن نیست؟!
رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند:
پایه ریزى امر ازدواج را خداوند سبحان در ذات بشر قرار داده به طورى که نیازمندى به آن را در درون خویش احساس مىکند.
آغاز سال تحصیلی وپیشنهادهای جهت رفع استرس
یکدیگر ,ازدواج ,رسول ,براى ,مرد ,خانواده ,را در ,مرد و ,و زنى ,آن که ,خداوند سبحان
درباره این سایت